(English follows below)
El Salvador: Una Perspectiva Anarcha-Feminista
Nos complace presentar una conversación con una compañera feminista anarcha, Elisa, en San Salvador, El Salvador. Elisa comparte sus puntos de vista sobre el régimen neoliberal del partido GANA de Nayib Bukele que asumió la presidencia en febrero pasado, la relación de El Salvador con los Estados Unidos, el gobierno anterior del FMLN, la inmigración y la organización anarquista.
Más informacion sobre la organización suya en ConcienciaAnarquista.NoBlogs.Org, Comuna Estudiantil Libertaria y el Kolectivo San Jacinto. Bienvenido a The Final Straw Radio, soy uno de los anfitriones, Bursts. En general, solo producimos nuestro podcast y programa de radio semanal en inglés, pero, gracias al apoyo de la comunidad en la traducción y transcripción, presentamos esta conversación en español. Una versión en inglés, junto con 10 años de nuestra radio está disponible en TheFinalStrawRadio.noblogs.org.
Anarchism In El Salvador: An Anarcha-Feminist Perspective
We are happy to present a conversation with an anarcha-feminist comrade, Elisa, in San Salvador, El Salvador. Elisa shares her perspectives on the neo-liberal regime of Nayib Bukele’s GANA party which took the presidency last February, El Salvador’s relation to the US, the former FMLN government, immigration and anarchist organizing. We generally only produce our weekly podcast and radio show in English but, thanks to community support in translation and transcription, we present this conversation in Spanish here. The full script follows in both English and Spanish as well. More information on the projects Elisa mentions can be found at ConcienciaAnarquista.NoBlogs.Org, the Libertarian Youth Commune and the San Jacinto Kollective (Comuna Estudiantil Libertaria and Kolectivo San Jacinto).
A script in English follows the Spanish and the English audio can be found in our January 18, 2020 episode of TFSR.
Guión en Español
TFSR – Te puedes presentar a nosotros y decirnos tus pronombres preferidos por favor? Te identificas con algunas posiciones políticas o trabajas en algún proyecto que te parece relevante a esta conversación?
Elisa – Hola, agradecer este espacio y un saludo a todas las personas que nos están escuchando, mi nombre es Elisa, soy de El Salvador, mi pronombre preferido de género es ella y pues me identifico como anarcofeminista, estoy en proyectos como un colectivo Agrupación Conciencia Anarquista y también en la Colectiva Ni Una Menos El Salvador
TFSR – Ya pasó casi un año desde las elecciones en El Salvador pusieron el partido GANA en poder ejecutivo. Para lxs que no saben, puedes describir el sistema política salvadoreña para dar contexto?
Elisa – Comentar un poco acerca del poder en El Salvador está distribuido en el órgano legislativo, ejecutivo y judicial, dentro del órgano legislativo es unicameral, tenemos 84 diputados, las elecciones se realizan para diputados cada tres años y para presidente cada cinco años, este año tuvimos las elecciones para presidente, en las que queda como ganador Nayib Bukele con el partido político GANA, este partido político surge de las personas que salen del partido ARENA que es el partido de derecha que estuvo gobernando anteriormente a los dos períodos del FMLN. Nayib Bukele también formó parte del FMLN, él fue expulsado y debido a que su partido político no pudo inscribirlo a tiempo entonces utiliza a GANA como vehículo para llegar a las elecciones y pues llega a ser presidente, ya que Nuevas Ideas que es su partido político no se pudo inscribir para las elecciones.
TFSR – Estás ubicada en San Salvador, y presidente actual Nayib Bukele fue alcalde ahí. Qué nos puedes decir de su tiempo como alcalde y la condición de la ciudad. Qué son sus prácticas políticas? Reflejan las posiciones de GANA?
Elisa – Nayib Bukele fue alcalde de la capital de San Salvador con el FMLN y anteriormente para Nuevo Cuscatlán que es una municipalidad cerca en las afueras de la capital y pues en cuanto al trabajo que hizo como alcalde habían algunas irregularidades en cuanto a por ejemplo en San Salvador tenía un mercado que se está alquilando, se hizo un contrato para 25 años en el que se va a pagar mucho más del valor que tenía el edificio, se hizo una investigación debido a esto porque no había un valúo, no se realizó un valúo del edificio y pues en cuanto a otras cosas, el mercado pues lo que buscaba como muchos de los vendedores y vendedoras ambulantes que hay en el centro histórico de San Salvador tienen sus ventas en la calle lo que hace pues muy difícil el tráfico y era como reubicar a esas personas en el mercado pero tampoco es tan grande como para que tenga la capacidad para albergar a muchas de esas ventas y habían también reclamos de estas vendedoras vendedores porque realmente no hay una afluencia tan grande de compradores y pues realmente no funcionaba y otras de las cosas que ha hecho es más que todo a nivel estético, la recuperación del centro histórico con cooperación española también cooperación de Estados Unidos que ha invertido en la remodelación de un gran parque que está en la capital cerca del centro histórico que es el Parque Cuscatlán pero es entregar también a Fundaciones la administración de estos parques es decir un poco como ir privatizando estos espacios que son públicos y que son tan necesarios para el esparcimiento.
En cuanto a lo de las ventas ambulantes también, se han dado varios casos que han sido públicos en los que se han encontrado a varios políticos que han tenido reuniones con las pandillas y para anteriores administraciones de la capital siempre ha sido uno de los puntos difíciles lograr como desplazar o recolocar a esas ventas en otros lugares, hay una gran presencia de pandillas, es decir el centro histórico está controlado por las pandillas están unas zonas específicas de cada pandilla entonces al igual que estos casos que han salido a la luz pública de estas negociaciones que se han dado para apoyo en las elecciones entonces también se presume que como es posible que Nayib Bukele haya logrado hacer un poco de este reordenamiento si se supone que debe haber tenido algún tipo de negociación con las pandillas.
También en cuanto a cuando fue alcalde de Nuevo Cuscatlán como mencionaba que es una zona que está ya a las afueras de la capital y se vio cómo permitió porque en esa parte hay muchas empresas y también las personas que viven ahí tienen un nivel económico mayor y se vio cómo beneficio a empresas porque ahí se han dado muchos permisos ambientales para realizar residenciales nuevas, se ha deforestado bastante esa parte que anteriormente conservaba bastante vegetación que era cuando uno sale ahí porque sale, es la carretera que va hacia el Puerto de La Libertad entonces era una zona con bastante vegetación y se vio cómo facilitó a las empresas permisos ambientales para construcción.
Como parte integrante del partido GANA creo que sí tiene posiciones similares, un partido que como decía surge del partido ARENA y que vemos como pues ha estado siempre en beneficio de empresas, empresarios, él Nayib Bukele viene de una familia de empresarios entonces creo que sí es similar su posición a la del partido.
TFSR – Cómo son los servicios sociales y la responsividad democrática del gobierno debajo de GANA?
Elisa – El gobierno de Nayib Bukele empieza, toma posesión en junio y vemos cómo en estos seis meses ha endeudado más al país con préstamos, ahora van dos mil millones y pues vemos que se ha invertido más que todo en el plan de control territorial que es el plan que está implementado en el tema de seguridad contra las pandillas, vemos cómo se han militarizado las calles, han salido más militares a las calles, se hacen patrullajes de la policía y el ejército pero sí han salido más militares a las calles, hasta agosto de este año habían 7300 efectivos militares en las calles y se pretendía llegar a incluir 3000 más a enero del próximo año. También en julio se tuvo una visita de la Guardia Nacional de Masachussets con la que se pretendió tener acercamiento y algún tipo de relación para apoyo en este Plan de Control Territorial y también estaban haciendo como esta visita porque se pretende tener una base de operaciones en el 2021 con respecto siempre a este apoyo que se le daría al ejército en el plan de seguridad. Se ha visto como este Plan de Control Territorial pues no está funcionando a pesar de que el presidente dice que han disminuido los homicidios pero en realidad están aumentando las desapariciones, también se habla de que se están encubriendo algunas cifras, con los gobiernos anteriores en los que se tenía también la presencia del ejército en las calles pues hay investigaciones periodísticas y de instituciones de derechos humanos en las que se ven las violaciones que han ocurrido y asesinatos extrajudiciales por parte de la policía y el ejército. También por ejemplo dentro de los últimos días se ha visto como han aumentado los feminicidios también hay transfeminicidios que no ha habido ningún denuncia por parte del presidente, no ha hecho ningún comunicado referente a esos crímenes de odio y también vemos como en el presupuesto para el próximo año se ha reducido en el presupuesto aquel dirigido para las instituciones que tienen atención para mujeres también se eliminó la Secretaría de Inclusión Social que tenía programas con jóvenes, para la comunidad LGTBI también se ha reducido en cuanto a salud hay un programa que estaba muy enfocado a la prevención para las áreas rurales que eran los ecos comunitarios que se ha reducido, también se ha eliminado el programa de alfabetización que se tenía, se reduce también el subsidio del gas, el programa como decía de jóvenes se reduce en un 23%, también la eliminación de becas y pasantias juveniles y por otro lado se ve como hay un aumento en la publicidad, un aumento de 22 millones en el presupuesto y cómo está la evasión de impuestos de las empresas de 600 millones para el otro año sólo van a pagar 100 millones y del presupuesto los hogares van a estar pagando el próximo año en impuestos 3300 millones mientras que las empresas sólo 1600.
TFSR – Como anti-autoritario, anticapitalista, y feminista puedes reflexionar en las diferencias y similaridades entre el gobierno del presidente anterior, Salvador Sánchez Cerén del partido de la izquierda FMLN, y el gobierno de GANA durante su primer año en poder?
Elisa – Con digamos la similaridad o la diferencia que hay entre el gobierno de el FMLN y el gobierno de Nayib Bukele pues veía un poco lo que mencionaba de la militarización, vemos como así como el FMLN criticaba a ARENA cuando sacó al ejército a las calles pero el FMLN siguió usando el ejército, ahora Nayib Bukele también incluso ha sacado más militares a las calles, vemos que la represión es parte de ambos gobiernos.
Lo que pasó un poco con el gobierno del FMLN fue que cuando gana las elecciones en el primer gobierno del FMLN en el 2009 el movimiento social estaba apoyando y por eso es que gana porque se quería sacar a ARENA del gobierno entonces se da una baja en el movimiento social porque se esperaba que iba a haber más cambios de lo que hubo, se esperaba mucho más de estos dos gobiernos del FMLN, si hubo algunas mejoras en cuanto a programas sociales, por ejemplo en educación se implementa lo del uniforme escolar que sirve para las escuelas públicas para que los estudiantes puedan tener el uniforme que utilizan, que antes era parte del gasto que tenía que tener las familias también la parte de una merienda, que le llaman vaso de leche pero se les da como una merienda, una comida, en la escuela. También en salud se tiene un poco, se eliminan cobros que anteriormente se hacían para acceder a los hospitales públicos también en las escuelas se daba una cuota que tenían que pagar que se eliminó, en la parte de educación el programa de alfabetización que ahora con Nayib Bukele se elimina esto, también con la parte de los paquetes agrícolas lo que se empezó a hacer con el gobierno del FMLN es comprar a cooperativas la semilla porque también acá hay un monopolio de la semilla, es dueño un expresidente de la semilla y todos los insumos agrícolas que entran, él tiene ahí su empresa que hace esto entonces con Nayib se han eliminado algunos de estos paquetes agrícolas pero con el FMLN se ve que no se busca romper con este sistema neoliberal sino que es seguir ese mismo patrón. Debido a esto hubo un disgusto de la población porque se esperaban cambios mayores a nivel social, por ejemplo lo que no hizo el gobierno del frente que habría sido un poco aportar a disminuir esa desigualdad que existe por ejemplo con los datos del presupuesto 2020 que son los hogares los que aportan más impuestos, lo que no cambió el gobierno del FMLN fue esa recaudación fiscal y vemos cómo también no hubo apertura a críticas porque las personas que eran críticas al partido a lo que estaba haciendo no se permitía, esto hizo que hubiera mucho disgusto por parte de la población, las bases fueron olvidadas, esas poblaciones más necesitadas, como la mayoría de partidos políticos sólo se buscaban para las elecciones para que dieran un voto pero realmente no hubo interés de organizar a las personas, de que sean más independientes, no hubo ninguna voluntad hacia eso.
Entonces lo que pasó también con cómo llega Nayib Bukele a ganar es a través de que tiene bastante presencia en redes sociales y vemos como por eso en el presupuesto tiene un aumento porque se ha movido bastante con publicidad, él tampoco ha llegado a visitar tanto a las comunidades si no más bien lo ha manejado a través de redes sociales y cómo también no sólo en el país sino a nivel internacional se está viendo bien. No todas las personas que lo siguen son personas reales porque también se veía como se han hecho perfiles falsos para tener posición en la opinión pública pero no es tan real pero sí hay personas que sí lo siguen apoyando pero vemos como toda esta parte que quizás había un poco de avance en cuanto a lo social se ha venido dando un retroceso.
TFSR – El gobierno de Bukele ha creado una relación con la administración de Trump en EEUU. Con respecto a la inmigración, nos puedes describir la relación entre los dos países y lo supuesto estatus de ‘tercer país seguro?’
Elisa – Con las relaciones que hay con EEUU ya hablaba un poco de cómo hay apoyo militar, en las visitas que se han dado pues lo ha llamado su amigo que es un presidente muy cool a pesar de como se ha referido Trump a nuestros países entonces vemos como hay ese acercamiento, también es una total sumisión creo, incluso la canciller antes de que tomara posesión el gobierno, se le preguntaba cuáles iban a ser las relaciones y dijo una frase: como vamos a morder la mano que nos da de comer entonces es preocupante, es como dejar totalmente abierta la intervención de EEUU y ahora con el tema del tercer país seguro es para evitar toda la migración hacia EEUU, se dice que los tres países del triángulo Norte, Guatemala, Honduras y El Salvador, las personas que quieran solicitar asilo a EEUU puedan hacerlo en estos países y es totalmente contradictorio porque vemos que la migración va desde estos países, no son países seguros, las personas están huyendo de sus países, por toda la situación económica, social que hay y no hay esas posibilidades para dar a las personas que viven en esos países mucho menos a personas que están buscando asilo entonces es permitir a EEUU lo que decía Trump que quería poner un muro para evitar las migraciones pues lo está haciendo de otra forma.
TFSR – No se puede hablar de la inmigración entre Estados Unidos y El Salvador si no se menciona la tragedia terrible la guerra civil que duró 12 años en El Salvador de 1979 hasta 1992. Debajo de presidente de EEUU Jimmy Carter hasta Reagan, EEUU suministraba entre $1-2 millones cada día al gobierno salvadoreño para su programa de contrainsurgencia contra la población. Incluía masacres cometidos por escuadrones de la muerte entrenados por los EEUU. Puedes hablar de esta historia, cómo queda en la historia de inmigración y conflicto social en El Salvador hoy en día?
Elisa – Con respecto a esto de la migración y cómo se relaciona con la guerra civil de El Salvador, la migración que se da durante la guerra, este período en que muchas personas salen debido a la guerra después con los acuerdos de paz hay un retorno de algunas personas que estuvieron en EEUU que como migrantes tuvieron la necesidad de organizarse de alguna forma contra otras pandillas que se formaban en EEUU y es así como una parte de esas personas que son deportadas de EEUU entonces al venir a El Salvador se forman las pandillas entonces tiene una gran relación con esa migración también porque muchas de las familias están separadas, sea la madre o el padre que han migrado a EEUU y dejan a sus hijos ya sea con sus abuelas u otro familiar entonces esto también pone a la niñez y adolescencia en vulnerabilidad porque no siempre tienen un apoyo, una persona que esté a cargo o pendiente de ellas, entonces la situación también que viven, a veces son comunidades con condiciones precarias, muchas veces no tienen acceso a lo básico como salud, educación y buscan la salida en donde la encuentran que muchas veces es la pandilla entonces todo eso pues sí tiene una relación con la migración.
TFSR – Cómo se organizan lxs anarquistxs de El Salvador? Cómo se relacionan ustedes a la sociedad civil y a las ONGs? Hay alguna victoria o lección que han aprendido que quieren compartir?
Elisa – Como organizaciones anarquistas lo que hemos estado trabajando ha sido en la difusión de las ideas a partir de revistas, hemos hecho diálogos, debates, también se trató de tener un centro social en el que hubieran actividades como conversatorios, cine foros, eso más o menos. Hay organizaciones también no sólo en la capital sino en la zona de oriente y occidente del país, han existido algunos grupos, pienso que la parte del conocimiento de compartir conocimiento se ha estado dando pero muchos han estado relacionados con la Universidad por ser estudiantes o por haber salido de ahí pero se ha quedado por ser un número pequeño de personas las que se organizadas, no ha llegado a un grupo mayor de personas entonces pienso que se necesita un mayor acercamiento a comunidades, a una mayor parte de la población, a través de un conocimiento popular para acercarnos también a personas que no necesariamente hayan tenido una educación universitaria y un poco llevarlo más a la práctica, se ha hecho bastante sobre debate, conocimiento pero sí falta ponerlo más en práctica.
Con respecto a las organizaciones no gubernamentales pues los esfuerzos que hemos hecho se han hecho autogestinados, a veces con donaciones, hemos tenido donaciones de fuera para la parte de lo que habíamos tratado de hacer de un centro social pero no hemos tenido, no hemos querido tener una relación de donación con ONG’s pero por otra parte algunas personas sí trabajamos con ONG’s entonces esa podría ser la relación que hay.
TFSR – En 2015 un artículo que salió en LibCom anunció la creación de la Federación Anarquista de Centroamérica y el Caribe. Este grupo es un factor en la organización contra la reacción en El Salvador? Hay otras relaciones regionales con activistas que quieres compartir con nosotros?
Elisa – Con la conformación de la Federación Anarquista de Centroamérica y el Caribe sí como Agrupación Conciencia Anarquista formamos parte y pues se ha tratado de estar en comunicación pero no se ha logrado tener otro encuentro, sí digamos se trata de seguir teniendo comunicación pero aún no se ha logrado hacer algunas actividades en conjunto aún está pendiente de realizar el encuentro para ver realmente que actividades se pueden hacer conjuntamente.
TFSR – Cómo pueden los oyentes seguir informándose de la situación ahí en El Salvador y del trabajo que hacen tú y lxs otrxs compañerxs? Que tipo de solidaridad les ayudaría de afuera?
Elisa – Pueden buscar información de Conciencia Anarquista hay una página de Facebook también hay un blog concienciaanarquista.noblogs.org, también pueden buscar a la Comuna Estudiantil Libertaria, al Colectivo San Jacinto y pues pienso que parte de la solidaridad es visibilizar esas relaciones de interferencia de EEUU con El Salvador, dar también difusión al material, a la información de lo que está pasando acá, entonces de esa forma creo que podrían ser muestras de solidaridad.
TFSR – Tienes algo a decir a los salvadoreños en EEUU que tal vez reciban noticias de su hogar de fuentes mediocres o malas?
Elisa – Y con las personas que siguen, que están viendo las noticias de acá del país les diría que no se queden con una sola fuente porque como les decía el gobierno se está vendiendo muy bien hacia fuera pero las cosas que están pasando no se ven bien entonces les sugeriría que no se queden con una sola fuente que busquen otras fuentes de información para que tengan más material y se enteren de lo que está pasando, eso sería y muchas gracias por escucharnos.
. … . ..
English Script
TFSR – Would you please introduce yourself for the audience and state your preferred gender pronouns. Are there any political positions you identify with or any projects you work on that you feel are relevant to this conversation?
Elisa – Hello, thank you to the space and greetings to all of the people that are listening to us. My name is Elisa, I’m from El Salvador, my preferred pronouns are she/her and, well, I identify as an anarcha-feminist. I participate in projects like the Anarchist Conscience Formation collective and also in the Not One (Woman) Less Collective.
TFSR – It is almost a year since the presidential elections took place in El Salvador, bringing the GANA party to executive power. For those of us who don’t know, can you describe the Salvadoran political system for context?
Elisa – To say a little about government power in El Salvador, it’s distributed between the Legislative, Executive and Judicial branches. The Legislative branch is unicameral with 84 representatives elected every 3 years and a president every 5 years, 2019 having been the most recent presidential election. In that election, the winner was Nayib Bukele of the political party GANA (an acronym meaning to gain or earn or win), a party arising from former members of the rightist ARENA party that had been in power prior to the last two election cycles of rule by the leftist FMLN party. Nayib Bukele was formerly of the FMLN and was kicked out and because he didn’t have time to register his own political party, Nueva Idea (or New Idea) in time for elections he used GANA as a vehicle for his candidacy in the elections and therefore arrived at the presidency with GANA.
TFSR – You’re in San Salvador, the city that president Nayib Bukele was formerly mayor of. What can you say about his time as mayor and the condition of the city? What are his political practices? Do they reflect the positions of the GANA party?
Elisa – Nayib Bukele was the mayor of the capital, San Salvador, while a member of the FMLN and formerly mayor of Nuevo Cuscatlán, which is a city on the outskirts of the capital. In time, his record as mayor began to show irregularities. For instance, during his time as mayor of San Salvador, there was a market that was renting its space which signed a 25 year rent contract but the payment would be of much greater value than the worth of the building. There was an investigation made to assess the worth of the building among that showed that it didn’t have the value being paid for it. Butit turned out that what he was looking for was a place to house San Salvador’s many street vendors.A thing to know about San Salvador is that the traffic is very bad in the historic city-center because the streets are filled with vendors and Bukele’s plan was to move the vendors into the building. But when I investigated this, I found that there was not room for many of the vendors to relocate inside and anyway not very many of the vendors had begun renting spaces in the indoor market. Other things he has done are mainly limited to aesthetic changes around the capital’s historic district, the recuperation of the district has taken place with the financial support of Spain and the US in order to remodel the large park in the center of the city, Cuscatlán Park. Seeing how the administration of the park has been handed over to large foundations gives some sense of how the privatization of public space–public space that is very important for day-to-day recreation–is happening here.
In the case of open-air sellers, there are reported various public cases of politicians having closed door meetings with street gangs. Former administrations of San Salvador have always tried very hard to find ways to displace and relocate those street vendors. The gangs are very present, which is to say that the historic district of San Salvador is controlled by street gangs, each gang having it’s own zone. As the public has become aware of these cases of public officials and gangs coordinating in support of elections, it is safe to assume that Nayib Bukele had his hands in these negotiations, and this explains how he has been able to implement some of the reorganizing of the city center.
As to his time as mayor of Neuvo Cuscatlán, it was mentioned that it sits on the outskirts of the capital. His administration was seen to be permissive, the area having many businesses and the residences of many rich people. We can see that Nayib Bukele’s government benefitted many businesses by giving environmental permits, allowing deforestation of formerly conserved and protected areas followed by the building of new housing. This area along the road to Puerto de la Libertad was lush with plant-life and now has been given over to the businesses holding environmental construction permits.
As an integral part of the GANA Party, I believe that yes, he has similar positions to the party, a party that I have told you arose from the ARENA Party and that we see has stated it functions for the benefit of businesses and business owners, Nayib Bukele came from a family of business owners. Therefore, I think it should not be surprising that the he holds that same perspective as the party does.
TFSR – How has GANA affected the social safety net and democratic responsiveness of the government since taking office?
Elisa – The government of Nayib Bukele came to national power in June and we see have in these six months how he has driven the state into debt with loans, to the tune of two billion dollars. Most of this has been invested in the Territorial Control Plan, the security plan implemented to handle the problem of the street gangs. We can see that the streets have become militarized, more soldiers have gone into the streets. By August of 2019 there were 7,300 soldiers in the streets and it has been announced that another 3,000 will join them at the turning of 2020. Also, in July there was a visit from the Massachusetts National Guard with the intention of developing a relationship of support for the Territorial Control Plan here. They intend to build a permanent base of operations by 2021 for implementing the security plan that will be handed over to the military.
The president has claimed that the Territorial Control Plan is working because the reported homicides in the country have decreased, however the reality is that disappearances have increased with the military in the streets under past governments and continuing. Journalists are investigating reports that the government is faking the statistics and NGOs are reporting about human rights violations and extrajudicial killings perpetrated by police and the army. In recent days we have seen an increase in femicides as well as the killing of trans women or transfemicides and yet the government has made no public note of these hate crimes. In fact, we see a decrease in funding in next years proposed budget for institutions supporting womens care. The Secretary of Social Inclusion has reduced funding for programs for the youth, while health support for LGBTI communities and the system of preventative medicine for rural commmunities (including paying for doctors travels) have also suffered deep cuts. Additionally, there was the elimination of literacy programs, and reductions in gas subsidies… The program for youth I mentioned was reduced by 23%, along with the elimination of scholarships and youth internships. Simultaneously there was an increase in state advertising budgets by $22 million. There was effectively tax evasion by companies of $600 million the other year, they only paid $100 million. Next year, households will pay $3.3 billion in taxes while businesses will only be paying $1.6 billion.
TFSR – As an anti-authoritarian, anti-capitalist and feminist, can you reflect on the differences and similarities between presidential rule by former president Salvador Sánchez Cerén of the leftist FMLN party and the GANA party in their first year in office?
Elisa – While speaking of the similarities and differences between the governance of the FMLN and the government of Nayib Bukele, well we see many of the same things. We saw how the FMLN criticized ARENA for taking the army into the streets but the FMLN continued using the army in the same ways. Now Nayib Bukele also has increased the number of soldiers in the streets. We see that repression is a part of both governments.
What happened with FMLN was that when they won the elections their first time in 2009, social movements were supportive of their campaign because there was a desire to kick ARENA out of the government. In the wake of their victory, the power of social movements decreased because people expected large changes to be implemented by the FMLN than materialized. And there were some improvements in social programs, for example in education students were given uniforms to use because before they had to pay for their own. Also there was a snack provided for students during the school day. They eliminated existing charges for access to public hospitals. The literacy program, which I mentioned that Nayib Bukele has eliminated, was also implemented during this time. A similar thing happened with the agricultural packages, which started with the FMLN government purchasing seeds from agricultural cooperatives because there is a seed monopoly here. A former president holds the seed monopoly and now Nayib Bukele has resumed business with the former president and has eliminated some of these agricultural packages.
What the FMLN could not do was to break with the Neoliberal economic system, which is what continues to this day. Because of this, disgust developed in the population which had hoped for large scale social changes. For instance, one thing the government didn’t do from the beginning was to diminish existing inequality. The budget for 2020 that has households contributing so much more in taxes is possible because the FMLN did not recalibrate the tax collection system. There was no room for criticizing the FMLN, it wasn’t open to it. This built resentment from the population, from it’s forgotten power base, the most needy of the population. Like most other political parties, it only sought votes for the election. But, really, they weren’t interested in organizing people to become more independent, that was not the will of the party.
So then what happened with Nayib Bukele, was that he was able to win by means of a significant presence on social media. We can even see that in the current budget he has given himself a raise, and this is possible through a large advertising effort. Really, he hasn’t even done many actual visits to the communities in the country, but he has directed support and positive coverage through social media, not just here in El Salvador but on an international level. Many of his followers on social networks aren’t even real people. You can rather easily see that they’re fake profiles, but nevertheless this has a real impact on public opinion. With all of this we can see that what appears to be a small social advance with FMLN can bring someone like Bukele who is a genuine step backwards.
TFSR – Bukele’s government has built a relationship with the Trump administration in the U.S.A. At least as concerns immigration, can you describe the relationship between the two countries and the so-called ‘third safe country’ status?
Elisa – Concerning the relations with the US, I have already spoken a little about military support. In visits that have taken place Bukele has called his friend a very cool president, in spite of what Trump has said about countries like ours. I believe it’s a case of total submission, actually. Even the Chancellor, before the current government took the office, was asked what the relationship was going to be like and retorted with the question, “How are we going to bite the hand that feeds us?” It is worrying, like leaving the door completely open to US intervention. And now with the theme of “Third Safe Country” so as to avoid all immigration to the US, it is said that the three countries of the Northern Traingle (Guatemala, Honduras and El Salvador), that the people seeking asylum from the US can do it from within these countries. And that is totally contradictory the immigrants who are escaping these countries are leaving precisely because they are not safe countries, people are fleeing their countries for all of the political and social situations that there are. So this lets the US prevent immigration, and while Trump is talking about building a wall, this is building a wall by another means.
TFSR – Talk of immigration relationships between the United States of America and El Salvador would be lacking greatly if it did not mention the terrible tragedy of the 12 year civil war in El Salvador from 1979 until 1992. Under U.S. president Jimmy Carter and continuing through Reagan, the U.S. began supplying between $1-2 Million per day to the Salvadoran government for it’s counterinsurgency against the population, including massacres by government allied, US trained death squads. Can you talk about this history, how it fits in to the story of immigration and the state of social conflict in El Salvador today?
Elisa – With respect to immigration and the relation to the Salvadoran Civil War, during this period many people were forced to flee. After the the peace treaty was signed, some people returned to El Salvador that had been in the US, others were eventually deported. Of all these people who returned one way or another, some had had to defend themselves from street gangs in the U.S. by forming their own gangs while they were there. These gangs were later reconstituted here, so yes, there is a big relationship here between migration and street level gang violence. Migration also resulted in separation of many families. Sometimes it was the mother or the father that had immigrated to the US and left their children with their grandparents or other family members. This made many kids and adolescents vulnerable since they didn’t have support, any caretaker. They had to live, sometimes in precarious communities, many times without access to the basics like healthcare, education and are looking for an exit wherever they can find it. Many times that security is in the gang. So, all of this has a relationship to immigraiton.
TFSR – What sort of organizing are anarchists in El Salvador doing? How do y’all relate to civil society and NGO’s? Are there any victories or lessons learned that you’d like to share?
Elisa – As to anarchist organizing, we have been working to disseminate ideas via magazines, we have hosted dialogues, debates. We have also tried to have a social center where there could be activities like conversations, film forums, that sort of thing. There are also organizations outside of the capital, including in the eastern and western parts of the country. I think that the sharing of knowledge has been taking place but much of it has been among students in relation to the University and even upon graduation only speaking with other students, with the result being that their groups remain small. It must reach a greater part of the population. So, I think that a community approach to organizing from a popular knowledge standpoint is needed to reach a larger population, people who may not have a university education. Additionally, there’s the challenge of putting knowledge into practice. Much has been done by way of debate, learning, but there is a lack of ideas being put it into practice.
With respect to Non-Governmental Organization, well the power that we have built has been through self-organization (autogestion), sometimes with donations. We have had donations from abroad at times, for instance when we were trying to build a social center. We haven’t wanted to have a reliance on NGO’s but on the other hand, yes, some of our people have worked with NGO’s. So, that could be said to be our relationship.
TFSR – In 2015, an article in LibCom announced the creation of Anarchist Federation of Central America and the Caribbean. Does this factor into organizing in El Salvador against the reaction? Are there other regional relationships with activists that you’d like to share about?
Elisa – Yes, the Anarchist Conscience Association that we formed is a part of AFCAC and it has tried to be in communication but there has not been another AFCAC gathering since 2015. Yes let’s say it is about continuing to have communication but we have not yet been managed to do many activities together. As we wait to see if we can put together another AFCAC gathering, we have yet to see what activities can really be done together.
TFSR – How can listeners continue to inform themselves on the situation in El Salvador and the work that you and other comrades are doing? What sort of solidarity could be helpful from abroad?
Elisa – Y’all can look up information about the Anarchist Conscience group. There’s a facebook page and there’s also a blog at concienciaanarquista.noblogs.org. You can also find the Libertarian Student Commune and the San Jacinto Collective (Comuna Estudiantil Libertaria and Colectivo San Jacinto). And, well, I think part of solidarity is making visible the interferences of the US in El Salvador, distributing material about this, about what’s going on here… So I think that’s a form that y’all could demonstrate solidarity.
TFSR – And are there any words for Salvadoran people in the United States maybe hearing about news from their home from mediocre or bad sources that you’d like to share?
Elisa – For those of you who are following things, who are seeing the news from here, I’d tell you to not stick with a single news source. Like I said, the government is selling itself really well with the media to those outside the country, but the things that are happening here don’t look good. So I’d suggest to not stay with one single news source. Look for multiple sources of information so you can have more to go through and find out what’s going on. I guess that’d be it, and thank you very much for listening.